fredag 1 februari 2013

CIFF KIDS



I går åkte jag iväg på mässa igen. Ciff Kids på Bella Center utanför Köpenhamn. Mässan har jag besökt förut vid flera tillfällen och gjort inköp till förra butiken då jag sålde damkläder.

CIFF Kids är långt ifrån lika spännande som Playtime i Paris. På ett par timmar var den överstökad och jag kunde vända hemåt igen. Hos Danska FUB, där jag hade det ända inbokade mötet för dagen, har jag nu lagt en order på stickade plagg till både baby och barn.
Förutom FUB hittade jag egentligen ingenting. Några kataloger och visitkort fick ändå följa med hem och de stora frågorna för dagen kretsade kring ekologi och vart gränsen egentligen går för hållbar produktion.
Det finns många aspekter man måste väga in och ingenting är svart eller vitt. Att bara bestämma sig för att allt ska vara ekologiskt är ett alldeles för enkelspårigt sett att se på saken. Olika material gör olika stora avtryck på vår planet. En bomullsproduktion är till exempel mycket mer krävande i sin helhet än att ta fram kläder av ull eller bambu. Även om bomullen odlas helt ekologiskt. Men mer om detta i ett annat inlägg.

Trevlig fredag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar