lördag 9 mars 2013

Ut med plasten



















I går sålde jag helt slut på de här praktiska matlådorna i metall som fanns i butiken. Det glädjer mig så! Inte för att de är slut (jag hade ju gärna sålt fler) utan för att det finns några där ute som investerar i bra förpackningar att förvara mat i.
För inte köper man väl 3 matlådor för nästan 400 kr BARA för att de är fina?

Plast är en miljö och hälsobov av ofantliga mått. 
Den plast som inte hamnar på soptippen försvinner i mycket hög utsträckning istället ut i havet. FN´s miljöprogram uppskattar att mer än 13.000 bitar av plast återfinns i varje kvadratkilometer av våra hav och den förgiftar och dödar miljontals fiskar, fåglar och andra djur. Många forskare och miljöorganisationer rankar plast som i särklass det största hotet mot våra marina miljöer.

Dessutom har kemikalier i vissa plaster kopplats till en lista över sjukdomar bland annat bröstcancer, hjärtsjukdomar, astma, nedsatt intellektuell kapacitet, autism och ADHD. Fetma, diabetes, leveravvikelser och prostatacancer.

Plast finns överallt i våra hem. Alla är inte giftiga men en hel del av dem innehåller VÄLKÄNT farliga ämnen. Eftersom vi har en rent dålig kemikaliepolitik måste vi själva läsa på och ta ett visst ansvar för vår närmiljö. 
I och med vårt moderna sett att leva är det helt omöjligt att göra sig av med all plast i hemmet. Men ska man börja någon stans tycker jag att man ska rensa bort den plast som kommer i kontakt med mat!

Snälla- läs på, det är viktigt! 
Bra information finns här:
Naturskyddsföreningen - plast i barnsvardag
Miljöforskning - mycket intressant läsning
Rapporten " Från God morgon till Bolibompa"- plast och miljögifter i barns vardag
Googla också- det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet.

Själv fick jag ett bra tips på en bok som jag ska läsa så fort jag får tid. Jag hittade den på mitt lokala bibliotek. " Handla rätt för en giftfri barndom"

Stål anses av många vara det bästa att förvara mat och dryck i. Rester som ska förvaras i kylen kan också läggas i kärl av glas och porslin. Lägg en tallrik över som lock.

Tänk på:
Värm aldrig mat i plastkärl - lägg över maten på tallrik innan du stoppar in den i mikrovågsugnen. Plastkärl som känns "feta" trots disk innehåller mycket mjukgörare (ftalater) och bör absolut inte användas till mat (gäller t.ex. de fyrkantiga lådor take-away ofta packas i).

Det kommer att dröja innan jag kan köpa in nytt från Kids Konserve. Än så länge finns det 2 set i "Magenta" kvar samt det här lite större sättet "Sky".
Det finns också en massa flaskor i stål för dryck samt smarta mattermosar för utflykt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar